Tuesday, September 24, 2013

Discipline Spirituale

Cartea "Celebration of Discipline"- scrisă de teologul și scriitorul Richard Foster abordează practicile spirituale centrale și necesare vieții creștinului și trasează calea spre creșterea și maturizarea spirituală. Cartea analizează douăsprezece discipline pe care le împarte în trei categorii interne, externe și cele legate de grup- trupul lui Cristos, biserica.
   Aceste canoane dacă devin parte din viața zilnică a creștinului conduc mai aproape de Dumnezeu iar prezența Sa va fi abundentă nu doar în viața spirituală ci și în cea de rutină zilnică. Practicarea acestor discipline aduce în viața creștinului putere și deschide ușa libertății în Cristos.
     Cele patru discipline interioare sunt:
-disciplina meditației, a cugetării
-disciplina rugăciunii
-disciplina postului
-disciplina studiului biblic.
     Disciplinele exterioare sunt vizibile în viața creștinului pentru cei din jur:
-disciplina simplitășii, a naturaleții
-disciplina singurătății
-disciplina supunerii
-disciplina slujirii.
    Disciplinele făcute împreună cu Biserica sunt:
-disciplina mărturisirii
-disciplina închinării
-disciplina călăuzirii
-disciplina celebrării.
Pentru lucrarea la cursul de Formare Spirituală am ales să analizez Disciplina Postului. Este una dintre disciplinele de care creștinul dă socoteală înaintea lui Dumnezeu oglindind viața spirituală ascunsă. Este o disciplină cu care mă lupt și în care simt că trebuie să cresc. 
    Ce este postul pentru un creștin? Ce este postul pentru mine? Am avut de mică exemplu de post pe tatăl meu. Postea săptămânal, de multe ori câte trei zile. Știu de timpuri când postea pentru o săptămână. Înainte de cină postea trei zile. Am cules în creșterea mea spirituală ideea și crezul că postul ajută la primire din partea lui Dumnezeu a binecuvântări și împletită cu rugăciunea de cerere  conduce mai aproape de lucrurile dorite în viață. Când am crescut spiritual deși unii numesc această creștere o înțelegere neașteptată sau o revelație din partea lui Dumnezeu eu cred că este maturizare spirituală am înțeles că postul nu este calea de a manipula bunătatea și mila lui Dumnezeu. 
  În Biblie, postul se referă la abținerea de la mâncare și băutură pentru scop spiritual. Postul biblic întotdeauna are în centrul său scop spiritual și nu trebuie privit ca o formulă rapidă de a primi lucruri materiale sau pentru rezolvarea unor probleme. Crescând în biserică creștină română a fost normal să îmbrățișez tradiția ei de post. unde abținerea de la mâncare și băutură începea de la asfințitul soarelui și continua până în ziua următoare la asfințitul soarelui. Pentru una sau mai multe zile. În biserica americană am observat post sub diferite forme. Am întâlnit postul media-în special la tineri pentru care Iphone, Ipad este pur și simplu un atașament al trupului și nu se despart de ele zi și noapte- care au hotărât să renunțe la ele pentru o lună. Fără radio, fără tv, fără nimic care să le distragă atenția de la rugăciune și studiu. Am întâlnit creștini care au ținut postullui Daniel. Post parțial care se bazează pe restricții la mâncare și băutură dar nu pe abstinență totală. În vremea aceea, eu, Daniel. trei săptămâni am fost în jale. N-am mâncat deloc bucate ales, nu mi-a intrat în gură nici carne, nici vin, și nici nu m-am uns deloc, până s-au împlinit cele trei săptămâni ( Daniel 103). În cazul lui Daniel postul acesta este o jelire, în fața unei nenorociri iminente primită printr-o vedenie. Regimul acesta-postul vegan, care se practică în biserica americană și cea ortodoxă  să nu fie ținut din motive de sănătate sau pentru pierderea greutății fizice. Este necontestat că postul este benefic fizic deoarece aduce curățirea sistemului digestiv, scăderea greutății și paligenează gustul. La lista de beneficii putem adăuga  sensibilitate ridicată și discernământ în area spirituală precum și o părtăși dulce cu Dumnezeu. Acestea ar trebui să fie motivele pentru care să postim. Nimeni nu poate explica de ce postul ne apropie mai mult de Dumnezeu. Renunțând, probabil la mâncare, atenția noastră se îndreaptă dinspre persoana noastră spre alții  și sacrificând pofta noastră fizică demonstrăm foamea și setea după părtășia cu Dumnezeu iar El onorează viața nostră prin prezența Sa.
    Un alt post pe care îl întâlnim în Biblie este postul Domnului Cristos. Isus, plin de Duhul Sfânt, S-a întors de la Iordan, și a fost dus de Duhul în pustie unde a fost ispitit de diavolul timp de patru zeci de zile. N-a mâncat nimic în zilele acelea și după ce au trecut acele zile, a flămânzit.( Luca 41-2).  Ultimul verset indică că Domnul Cristos s-a abținut de la mâncare dar nu de la băut.
    Biblia ne descreie un alt fel de post în cartea Esterei.  În timpul acestui post este o abținere totală de la mâncare și de la băutură timp de trei zile. Apare ca răspuns  la o criză. Când Estera aude despre masacrul în masă a poporului ei plănuit de Haman, îi spune unchiului ei, Mardoheu:" Du-te, strânge pe toți Iudeii care se află în Susa, și postiți pentru mine fără să mâncați nici să beți, trei zile, nici noaptea nici ziua. Și eu voi posti odată cu slujnicele mele; apoi voi intra la împărat, în ciuda legii; și, dacăva fi să per , voi peri ( Estera 4:16)
  Tot timp de trei zile a postit și Apostolul Pavel după întâlnirea cu Domnul Cristos pe drumul Damascului. Saul sa sculat dela pământ și măcar  că ochii îi erau deschiși, nu vedea nimic. L-au luat de mâni, și l-au dus în Damasc. Trei zile n-a văzut, și n-a mâncat, nici n-a băut nimic. (Fapte 98-9).
Moise s-a urcat pe muntele Sinai să se întâlnească cu Domnul și nu ni se spune că ar fi dus cu el provizii de mâncare sau băutură pentru patruzeci de zile. Personal cred că în prezența  Apei vii și a Pânii vieții s-a hrănit din plin fizic și spiritual. Un alt post pe care l-am găsit în Biblie este postul cetății Ninive când întreaga cetate de la mic la mare de la omul de rând la împărat, incluzând animalele au postit abținându-se dela mâncare și apă Oamenii din Ninive au crezut în Dumnezeu, au vestit un post, și sau îmbrăcat cu saci, dela cei mai mari până la cei mai mici (Iona 35). Chiar și împăratul a făcut acest lucru și a șezut în țărână. În Numeri 297 Dumnezeu cere ca întregul norod să aibe o adunare sfântă însoțită de smerenie. În Psalmul 3513 David ne pictează smerenia Și eu, când erau ei bolnavi, mă îmbrăcam cu sac, îmi smeream sufletul cu post, și mă rugam cu capul plecat la sân.
Postul a fost o regulă importantă în viața lui Moise, David, Estera, Daniel în Vechiul Testament și s-a continuat ca disciplină în Noul Testament. Domnul Cristos în predica Sa de pe munte dă instrucțiuni despre post. Când postiți, să nu vă luați o înfățișare posomorâtă, ca fățarnicii, cară îți sluțesc fețele, ca să arate oamenilor că postesc. Adevărat vă spun că și-au luat răsplata. Ci tu, când postești, unge-ți capul și spală-ți fața, ca să te arăți că postești nu oamenilor, ci Tatălui Tău care vede în ascuns, îți va răsplăti ( Matei 616-18). Domnul Isus spune, când postiți nu dacă postiți ceea ce indică necesitatea acestei discipline în viața creștinului. Scopul postului este să ne apropiem tot mai mult de Dumnezeu. Ca Ana care rămasă văduvă și fiind în vârstă de optzeci și patru de ani, Ana nu se depărta de Templu, și zi și noapte slujea lui Dumnezeu cu post și cu rugăciune (Luca 237) Urmând exemplu sfinților vom experimenta o relație tot mai profundă cu Dumnezeu. Postul ne arată lucrurile care ne controlează și pe care avem tendința să le minimalizăm și să le acoperim cu mâncare. Prin post mânia, amărăciunea, gelozia, frica, luptele, vor fi descoperite și aduse la suprafață și în atenție. În Psalmul 3515 David s-a îmbrăcat în sac și-a smerit sufletul arătându-ne că postul are beneficii sufletești și spirituale. Tot prin post noi putem să mijlocim pentru alții. Prin revelația din v13 vedem un mod prin care putem cere vindecare.
    Pavel învață Toate lucrurile îmi sînt îngăduite dar nu toate îmi sînt de folos toate lucrurile lucrurile îmi sînt îngăduite, dar nimic nu trebuie să pună stăpânire pe mine. Mân cările sînt pentru pântece, și pîntecele pentru mîncări. Și Dumnezeu va nimici și pe unul și pe celelalte (1 Corinteni 6 12-13a). Iar în 1Corinteni 9 27a spune Ci mă port aspru cu trupul meu, și-l țin în stăpânire.
   Postul nu este o disciplină ușoară. David se plânge de efectul postului Mi-au slăbit genunchii de post și mi s-a sleit trupul de slăbiciune.(Ps 10924) Chiar dacă cere sacrificiu postul este necesar. Scopul lui este închinarea înaintea lui Dumnezeu. Nu șinem post ca să slăbim, nici penteu a face economii de mâncare sau bani, nici pentru a arăta celor din jur nivelul nostru spiritual. 
De-a lungul timpului în mersul pe calea credinței am avut perioade în care am postit o zi de la    apusul soarelui până  în ziua următoare la apusul soarelui. Timpul mi se părea că abia se târăște. Am avut perioade când m-am alăturat cerințelor comune ale familiei ale grupului de surori, ale bisericii și am postit o zi pe săptâmână. Am postit pentru discernământ și înțelepciune privitor la aspecte spirituale și personale. Am avut perioade când Duhul Sfânt  a presat asupra mea necesitatea și nevoia de a intra înaintea lui Dumnezeu cu post timp de trei zile. Am avut cel mai ușor timp. Am simțit puțin discomfort la sfârșitul primei zile deoarece stomacul învățat să primească porția se răzvrătea. Ca pe un copil răsfățat l-am pus la disciplină nu la indulgență. A doua zi a trecut fără probleme iar cea de-a treia  atitudinea de bucurie, cântecul și rugăciunea mi-au umplut închinarea și au îndestulat sufletul și inima.  Din cauza problemelor cronice de sănătate și respectiv a regimului de medicamente necesare controlului lor postul mi-a devenit foarete greu de ținut. M-am rugat pentru aceasta am cerut sfatul persoanelor care practică cu sfințenie această disciplină și am acceptat că postul chiar dacă beau medicamentele cu apă este valabil înaintea lui Dumnezeu care se uită la inimă nu la neputința omenească. Pentru mine postul este o disciplină în care caut fața lui Dumnezeu renunțând la nevoile omului carnalprin post cerând călăuzire, discernământ și înțelepciune în viața spirituală și în cea de zi cu zi. Cer vindecare și mijlocesc pentru alții.

silvia-varvara seman

No comments:

Post a Comment